söndag 10 juni 2012

Minnen

Vid kyrkkaffet idag fick vi lite information om årskonferensen som hölls för någon vecka sedan.
Det var Metodistkyrkans sista konferens i Sverige, då det nu bildas en ny kyrka med Metodistkyrkan, Missionskyrkan och Baptistkyrkan. Det är förmodligen rätt väg att gå, men vemodet tränger sig på, då jag tänker på allt som Metodistkyrkan betytt för mig och min släkt i flera generationer.
Minnen från årskonferenser i min barndom och ungdom, då jag stod bredvid min pappa vid inledningsgudstjänsten och hörde en mäktig psalmsång av de många pastorerna.

Herre, se din kämpaskara
Sig fröjdar att få samlad vara
Ännu en gång vi korsets fot.
Glädjens skörd vi tacksamt gömma,
Det gångnas mödor vi förglömma,
Vår lovsång Herre tag emot.
För oss var Jesu namn
En lugn och tryggad hamn.
Storm och vågor
Och eldens makt
Ej skada bragt.
Allt gagnat har, som Herren sagt.

Jag känner fortfarande hur det ryser genom kroppen då jag minns detta.
Inte mindre kändes det heller då sista psalmen sjöngs på avslutningsgudstjänsten, då biskopen läst utnämningslistan.

O sänd oss icke ut allena,
Men dela med oss mödan svår
Och följ med oss, när bland snår och törnen
vi söka det bortkomna får.
Det funna tag i herdefamnen
Och giv det där den trygga hamnen

Följ med oss, då vi i din vingård
plantera, vattna, rensa, så
Och hjälp oss att i bön och vaka
Med ömhet vårda plantor små,
Tills du, då aftonklockan ljuder,
Oss ro och vila hos dig bjuder.

Jag vet att det kan finnas frågor om vad allt deras arbete betydde. Gav det något resultat för Guds rike?
En annan strof från en psalm: "men vad som gjordes av kärlek för Jesus, äger sitt värde skall evigt bestå"
Låt oss vara tacksamma för det som varit och se framåt med frimodighet i den nya kyrkan.

3 kommentarer:

Rune Lundblad sa...

Och det var ju under en konferens din mamma och min pappa gjorde upp om giftermål. Pappa sa att han hade en pojke hemma som skulle passa för Eva. Då bestämmer vi det svarade din mamma och du stod däroch lyssnade. Hur gammal var du då - 12 år eller?

Rune Lundblad sa...

Det var omvårt giftermål de gjorde upp

Anders Lundblad sa...

Jag är stolt över både morfar och farfar!