fredag 6 juli 2012

Pappa

Hörde just på TV att Wimbledon  tennisen är i full gång.
Osökt kommer jag att minnas matcherna i slutet på 70-talet. Min pappa som skulle fyllt 103 år idag, lyckades ju nästan alltid pricka in sin födelsedag vid de mest spännande matcherna, som Björn Borg spelade.
Barnbarnen satt uppkrupna i soffan och höll i kuddar eller varandra för att lugna nerverna.
När matchen var vunnen kunde vi fira med födelsedagstårta.
Nu har Björn Borg sedan länge slutat spela, barnbarnen är vuxna och pappa firar inte längre någon födelsedag, för som ett barnbarnsbarn sa: I himlen behöver man inte fira födelsedag, för där är det fest hela tiden.

Kanske är det nostalgi, men jag tror att det är viktigt att hålla minnena vid liv. Marie sa till sina kusiner vid sin farmors begravning: "Passa på att be den äldre generationen berätta sina minnen. Snart tillhör vi de äldsta och då finns det ingen att fråga"

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tänkte på min pappa också nyligen. Han var född 1/7 1892.
Tänk om jag frågat honom varför min farfar opererat sin höft på Jönköpings lasarett i början på 1900-talet och därefter låghalt. Trots det gick han till Forserums kyrka 7 km varje söndag. Eftersom han var kyrkvärd gick han mycket tidigt för att elda. Han kunde inte cykla, hade inte häst utan oxar.Dom vilade när det var söndag. Medan gubbarna passade kaminen spelade dom kort på läktaren före gudstjänsten!

Det är så mycket vi har att berätta från livet som är mycket mera spännande än TV-underhållning... Vi fortsätter att be om under, så att vi får berätta mera om vad vi sett, hört
av Guds godhet i livet..
Kram Astrid

Musikanta sa...

Jag säger detsamma som du och Astrid. Varför bad man inte föräldrarna berätta om sitt liv medan de levde? Kanske för att man hade fullt upp med sin vardag med barn och att få det att gå ihop med familj och jobb...
Som sagt, nu har man ingen man kan fråga.
Kramar fårn Ingrid

Margit sa...

Jag har också mycket som jag skulle vilja fråga spec. pappa om.Jag var bara 32 år när han dog och då hade man ju så mycket annat i görningen som Ingrid skrev.Så Ni som är unga och läser detta :Passa på att fråga!
I morgon blir det resa till Småland.
Kramar Margit