fredag 24 februari 2012

Stockholm

Det största handarbete jag lyckats klara av någon gång, är denna tavla över Stockholm. Tog minst 10 år att färdigställa. När jag började sy första stygnen, satte sig Anders bredvid mig och sa :" Nu skall jag se Stockholm växa fram under dina flitiga fingrar".
Jag tycker det är lämpligt att visa denna bild i dag, när man skjutit salut från Skeppsholmen och Kastellholmen.
 Känner mig också lite stolt över att mitt namn fått kunglig glans och även min svärmor Mary.

8 kommentarer:

Malys krok sa...

Hei Eva!
Ble glad da jeg så nytt innlegg fra deg! Skal si det er et nydelig bilde du har brodert! Og for et arbeid! Så flink du var som hadde mot til å begynne på noe så stort! Det ser aldeles nydelig ut! Og så er det jo historie også bak! Virkelig flott! Så fint at du viser det på bloggen!
Ha det godt, min venn! -Margit-

Klimakteriehäxan sa...

Jag känner en som broderat samma tavla - på ungefär samma tid ... Ett enormt, imponerande jobb!!!

Karin sa...

Men allvarligt – har du broderat den där? Är det broderiet eller förlagan vi får se? Kan man få se detaljer? Det är ju helt ofattbart som broderibravad!

Anonym sa...

Ett fantastiskt arbete!
"vi" (1944 o tidigare- grattis o kram i efterskott) är väl sista generationen för sådant - fast det var väl 1697 (felsägning) då Karl Xl "stod lik" under branden på det gamla slottet. - allt väl i sthlm i övrigt / kram bobo o alla andra

Margit sa...

Jag kan intyga att tavlan är verklig och mycket vacker. Eva är en fantastisk brodös.
Kul att höra ifrån dig igen.
Kram från oss
Margit

Rune Lundblad sa...

Visst var det 1697.

Rune Lundblad sa...

Visst var det 1697 slottet Tre kronor brann ner

Bloggblad sa...

Helt otroligt! Jag är impad, verkligen. Min mamma broderade väldigt mycket, men själv har jag inte haft tålamod för sånt pilljobb. Det där blir en riktig släktklenod!

Årtalet reagerade jag inte på, har inte en aning om såna. Kan bara tre historiska årtal. Franska revolutionen, Lützen och Karl XII.