lördag 10 september 2011

Helsingör

Igår var det fint väder och vi bestämde oss för en tur till grannlandet Danmark.
Vi fick åka med kändisar "pågatåget Kurt Wallander" och "färjan Tycko Brahe". Den underligaste upplysningen i högtalarsystemet, som ges på färjan, är när man efter halva resan meddelar att nu får man inte köpa cigaretter eller tobak mer, däremot är det dags att inhandla alkohol. Vi köpte vare sig det ena eller andra.
När vi kom till Helsingör var det inga allmänna kommunikationsmedel som gällde för oss, utan vi fick lita på våra egna apostlahästar. Jag upptäckte att det var många uppförsbackar  där, men lyckades ändå stega på cirka 18 000 steg.
Sedan krävs det lite påfyllning av kalorier så här sitter jag och väntar på fiskfilé med dansk remoladsås.
 Så fick det också bli en glass innan vi vinkade adjö till Kronborgs slott och Hamlet (fast honom såg vi inte)

3 kommentarer:

Margit sa...

Hej!
Roligt att se en ny upptäcksfärd. Jag förstår inte var du får all
KRAFT ifrån.En dag tyckte jag att jag gick rätt mycket, då hamnade jag på 7000 nånstans. Jag lånade Annikas mätare.I morgon bär det av till Ljungsbro igen. Joel fyller 8 i morgon..
Kram från oss i Laxå

Skaparglädje sa...

Bättre att köpa fiskfilé och glass istället för cigaretter och alkohol.
Kram!

Musikanta sa...

Nej, cigarretter och alkhol är inte några nödvändiga varor för oss heller :-)! Har också varit ute på Kronborgs slott för många år sen när vi skulle åka till Danmark för att gå och titta i affärer. Tji fick vi, det var Annandag påsk och allt var stängt!
Kram från Ingrid