måndag 12 september 2011

Sista gudstjänsten

Jag undrar hur många missionhus och kapell det funnits i Sverige. Nu stängs många av dem igen eftersom det inte bor så mycket folk i närheten.
Igår var vi i Betelkapellet på Råå, där den sista gudstjänsten firades. Visserligen bor det mycket folk där, men gudstjänstbesökarna är få. Medlemmarna som är kvar är gamla och trötta och orkar inte fortsätta att driva verksamheten vidare.
Igår var det dock fullt hus. Att komma in och känna kaffedoften och höra sorlet väcker många minnen till liv.
Här pratar jag med Ellen 93 år, som tyckte att hon blivit lite stapplig.
Hoppas att vi kan ses någon mer gång, även om det inte blir i Betel.

1 kommentar:

Bloggblad sa...

När jag såg lilla bilden i min högerspalt trodde jag att du dansade... och riktigt så moderna har ni väl inte blivit inom frikyrkan? I vår kyrka har vi haft folkdansmässa och lite annat - och på tv såg jag i söndags att det dansade rejält.

Lite sorgligt med alla små bönehus som läggs ner... metodisterna i Nrkg gick ihop med någon av kyrkorna för nåt år sen, och här har Baptisterna bara ca 20 (eller var det 40? men fler var det inte!)medlemmar. Då krävs det mycket av var och en...