måndag 6 oktober 2008

Äpplen


Häromdagen var J här och lånade köksassistenten för att göra äppelmos. Jag tänker med tacksamhet på alla äpplen vi hade i Laxå och allt mos jag kokade och alla äppelkakor jag bakade. Tänk att vi åt upp allt detta!
Nu är jag ännu mera tacksam över att vi inte har några äppelträd längre. Vad mycket jobb jag slipper och vad bra för figuren att inte äta så mycket sött.
Idag var vi i Helsingborg och gick in i en liten udda affär som sålde vaxdukar,badskor,små plastflaskor att ha till flygresor, broderade dukar och gamla serietidningar. Den svenske ägaren stod vid disken och slog in paket med gamla Rekordmagasin som skulle skickas till en köpare i Kalmar. Hans thailändska hustru stod och plockade ner jättefina äpplen (Ingrid Marie) i plastpåsar, 2 kg för 20 kr. Hon skrattade glatt när vi köpte en påse och la till 3 extra äpplen. Nu kanske det kan bli en äppelkaka.

2 kommentarer:

Marie sa...

Figuren tror jag inte har tagit någon skada av alla dessa goda äppelkakorna. Tänk vilken god kvällsmat. Är det inte viktigt att äta frukt? Kram

Anders Lundblad sa...

Tänker på när du serverade frasfisk till middag och frasäppelpaj till efterrätt till stackars Staffans förtvivlan.