söndag 9 november 2008

Gåsmiddag?


Nu har vi bott i Skåne i 10 år och ännu inte ätit gås. Eftersom vi bara är 2 personer i hushållet känns det lite mastigt att laga till en sådan fågel. Min arbetskamrat skulle steka en gås på 9 kg igår. Det skall bli kul att höra hur det gick.
När jag skulle handla idag tänkte jag köpa lite katrinplommon att ha till kycklingen, som alltså skulle ersätta gåsen. Jag har förstått att det är ett viktigt tillbehör och det märktes också i affären där det inte fanns en enda påse kvar, så jag fick ta en påse med blandad frukt och plocka ut plommonen.
Vi avstod också från svartsoppan och tog en ljust grön soppa istället. Till efterrätt blev det i alla fall en äppelkaka.

2 kommentarer:

Marie sa...

Det där såg smarrigt ut. Har heller aldrig ätit gås, hur smakar det egentligen?

Vita hjärtan sa...

Jag har heller aldrig smakat gås......och svartsoppa känns ju nästan som om man kan dö utan att ha smakat......men om vi kommer ner allihop nästa år kan vi kanske smacka i oss en hel gås ;-)

Kram Annemari