torsdag 8 april 2010

Kostnader

Läser i tidningen att ett bröllop idag kostar cirka 54 000 kr. Det kan då vara kul att plocka fram mammas gamla pärm med kvitton från vårt bröllop 1967.
Inbjudningskorten kostade 78 kr för 60 st.
Tvätt och stärkning av brudslöja 15kr.
Middag för 54 personer bestod av
Räkcoctail med rosenbröd
Kall kalkon med små stekta potatis, samt sås och sallad
Citronfromage
Kostnad per kuvert 19 kr.
Så tillkom dricka och kaffe.
Kaffebrödet som serverades senare var förstås hembakt.
Ja, det var en jättefin fest och jag tror att mina föräldrar stod för hela kalaset. Brudparet hade i alla fall inga pengar att bistå med. Vi hade båda precis avslutat våra utbildningar och levt på studiebidrag och lån under de senaste 3 åren.

4 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Ja, det var skillnad på priser då och nu. Och vad går upp emot hembakat - inget!
Kram Anne-Lie

Musikanta sa...

Det måste varit ett relativt billigt bröllop trots att det var tre rätter och så många inbjudna. Men inte SÅ billigt ändå... Jag har för mig att min lön var ca 1500/mån före skatt som lärare på heltid vid den tiden. Bara maten måste ha gått på drygt 25000 kr om man räknar om till dagens penningvärde. Lokalen, var den gratis? Brudklänningen var kanske ärvd, men blommor och hårfrisörska kostade väl då också? Jag blev nyfiken :-)
Kram/M

Evatina-beth sa...

Musikanta:Ja, det kostade nog en hel del efter den tidens mått. Vi brukar säga att en "dagens" då kostade 5 kr.Lokalerna var nog gratis. Brudslöjan var min mammas och mamma virkade också brudkronan. Brudgummens mormor sydde brudklänningen. Vad blommor, hårfrisörska och fotograf kostade vet jag inte. Fanns inga kvitton på detta. Som tur var, var det en alkoholfri tillställning, det var nog en hög kostnad ändå på pappas metodistpredikant lön.

Bloggblad sa...

Lite dyra inbjudningskort, tycker jag... :) Min pappa skrev och ritade och kopierade mycket billigare...

Jag håller med i sak. Äktenskapen verkar inte bli lyckligare i samma takt som priserna stiger, det verkar bara ha blivit en grej - man "måste" ha det på ett visst sätt, "måste unna sig" det bästa...

Men Musikanta har fel om dagens rätt... jag har visserligen dåligt sifferminne, men när jag började äta på Tempo -72, kostade det mellan 3:50 - 4:00. När jag gick sista året på Lärarhögskolan, -74,festade vi till ibland med en Schnitzel på en bättre restaurang, den kostade hutlösa 14:-

Vi hade bara kaffe med snittar och tårta på vårt bröllop - det krockade mellan absolutism och vindrickande till maten mellan släkterna... Jag sydde klänningen själv av en stuvbit för 80:-, lånade slöja, köpte skor på rea... Svärmor knypplade kronan. Ringen med briljanter kostade 600:- och för de resterande 400:- på tusenlappen maken fick av sin mamma, klarade han både frackhyra och brudbukett.

Dotterns bröllop var inte hutlöst dyrt, men ändå... och så varade det bara i sex år. Vi har varit gifta i 35...