torsdag 16 juni 2011

Ekeby

Det finns många små samhällen i vårt land, som alla ser ganska likadana ut. Har man inte en speciell anledningar att resa dit, kommer de att ligga där okända för oss. Vår hobby  får oss att hamna på många av dessa små ställen,och vi säger ofta  -"Ja, här kan man också bo."
Riktigt varför man skulle bo i Ekeby vet jag inte, men det gjorde man i alla fall.
Det fanns en tom lekplats utan vatten i plaskdammen, en ryttarförening utan någon synlig häst och Ekebyhallen sålde gräddost för 29.90


 På hemvägen stannade vid ett monument från det "skånska kriget" och slaget vid Landskrona.
Där står det:
Förfäders hjältemod
manar efterkommande släktled
att offra allt för
Fäderneslandet.

5 kommentarer:

Vita hjärtan sa...

Hej!!

Er hobby är verkligen rolig, för ni besöker så många nya platser. Annars åker man lätt tillbaka till en fin plats man varit på, men det är ju roligare att få se lite nytt!

Linnéa har bakat cupcakesen till sin student, jag hjälpte bara till att spritsa. Vi hade dom istället för tårta och det verkade som om det uppskattades :)

Vet inte om jag berättat att min mamma fått bröstcancer. Den hade inte spritt sig till lymfkörtlarna, men var en elak sort. Dom fann den tidigt tack vare mammografi. På tisdag ska hon in för sin första cytostatikabehandling. De ska pågå i 18 veckor, var 3:e vecka. Sedan blir det strålning i höst.

Jag tänker mycket på dig!
Stor kram Annemari

snawitz sa...

Så sant, många platser liknar varandra väldigt mycket.Det verkar nästan som de är skapta ur samma form.
Lite trist med denna likhet, men samtidigt bekvämt att affären ligger på ungefär samma ställe.

Annars är Sverige ett underbart land att resa i, framför allt mycket fin natur

Marie sa...

Alltid kul att upptäcka platser som man inte kände till, små eller stora. Kram

Märta sa...

Kul hobby ni har med många olika platser att besöka! Finns både vackra och mindre vackra ställen att se.
Ha det nu så bra och vi hoppas verkligen att dina värden nu blir perfekta!
Kram! Märta

Anonym sa...

Hej Eva!
I den "plaskdammen" badade jag i när jag var mindre. När jag blev tonåring hade vi många trevliga grillfester på gröningen. Det är inte alls dumt att bo i Ekeby, utan jag minns det som ganska så trevligt. Hoppas att Du mår bra.
Kramar Carola