söndag 18 december 2011

Snart jul

Tidningarna är fulla av tips hur man skall pynta sitt hem och affärerna försöker sälja julpynt, nu till 50 % rabatt. Vi är lite gammaldags och använder våra traditionella saker, som hängt med under många år.
Förr satte vi aldrig fram några julgrejer förrän kvällen före julafton, men där har vi släppt en del på traditionen. Eftersom vår dotter kommer ikväll fick de bli juldukar och ljus, tomtar, lucior och annat som hör till.
Den broderade kopparpannan sydde jag för många år sedan, det var ett väldigt arbete.
En period vävde jag en hel del och de dukarna pryder fortfarande sin plats.
Just nu kan jag inte göra varken det ena eller andra p g a värk av bältros. Det är faktiskt ganska förfärligt. Det finns i stort sett inget att göra åt detta, så jag får härda ut. Fått en medicin som ev kan ha lite effekt, Lyrica låter ju nästa poetiskt.
För en dryg vecka sedan vi fick bud att min svärmor fått lämna detta jordelivet. Hon var nog tacksam för detta och glad över sina 93 år. Jag är glad över allt hon betytt för mig under de drygt 50 år som jag känt henne.


4 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Så många fina hemgjorda jultavlor/dukar du har. Det är minnen med de sakerna. Önskar er några fina dagar med Marie, hälsa henne från mig.
Kram!

Anonym sa...

Det är inte så roligt som det låter... God smärtlindrad Jul önskar vi oss! Astrid

Margit sa...

Roligt att se Era julsaker igen.Din svärmor var så söt och såg ung ut. En gång trodde jag hon var dotter i stället för fru.
De generna har ju fortsatt i släkten eller hur. Kram till Er alla med önskan om att Du blir värkfri.
Margit

Malys krok sa...

Vet at dette med Helvetesild er smertefullt,ikke lett å få slike langvarige plager!
Til jul skal en helst ta fram det samme år etter år, og alt skal være på sin vante plass! Slik har vi det og, men litt nytt kommer gjerne til, i form av gaver, kanskje mest. før pyntet ikke vi heller før lillejulaften, nå tar vi frem litt etter litt i adventa.
Juletreet pyntet vi i går, da var de unge her i forbindelse med min bursdag.
Så har dere fått et sorgens budskap, din svigermor er gått bort, det er jo trist å miste, selv om de er gamle.

Ønsker dere likevel en fin og velsignet julehøytid. -Margit-