torsdag 26 augusti 2010

Kungligt













Idag åkte vi till Helsingborg och Ramlösa Brunn, för att få se kronprinsessan Viktoria och kronprins Haakon

Man skulle inviga ett minnesmonument över krigsflyktingar som tagits omhand där. Dels danska judar 1943, sedan "de vita bussarna" med överlevande från koncentrationslägren och så ungerska flyktingar 1956.
Först samlades fanborgen, därefter militärmusikerna, försvaret var på plats och så även säkerhetsgubbarna.
De kungliga anlände i en av de vita bussarna.
Viktoria talade och blev rättad av publiken då hon uttalade Ramlösa på fel sätt (enl ortsbor). Hon kontrade med att säga: "Jag får göra som pappa och komma tillbaka om några år och säga rätt"
Själva monumentet heter"bortom vågorna" och runt det ligger gatsten från gettot i Budapest.

5 kommentarer:

Marie sa...

Ja, du fick en liten bild på kronprinsessan. Och om jag minns rätt har du någon bild på drottningen också hemma i något album.

Skaparglädje sa...

Åh, vad roligt.....hon är så fin vår kronprinsessa.
//Anne-Lie

Bloggblad sa...

Kul att vara med på såna festliga tillställningar. När Kungen med fru var i Söderköping på nåt 00-årsjubileum, var alla skolbarn utkommenderade. Jag stod med min klass i ett gathörn och sjöng nåt brasilianskt som jag fått order om uppifrån...

Alltså inte från Gud... det var väl nån kommunalpamp, men det kanske är ung samma sak?

Evatina-beth sa...

Bloggblad: Här fanns det också barn men de sjöng inte, hade bara kronor på huvudetoch rosa prinsessklänningar.
Marie och Skaparglädje:Viktoria vinkade och log och såg ut som hon gör på TV.

Anonym sa...

Skall bara testa om man kan kommentera anonymt