torsdag 10 februari 2011

Köttfärssås

När vi åkte bil härom dagen hörde jag på "Meny". Man talade om vad vi åt på 60-talet. Det var då vi började äta köttfärssås och makaroner (uttrycket pasta fanns inte då).
Jag kom då att tänka på hur det var när jag kom till Boston som 19-åring och skulle sköta hushållet för en familj. Jag hade gått en husmodersskola på en termin, men mina matlagningskunskaper var inte så stora. Jag förstår inte riktigt hur jag vågade mig på denna utmaning.
En dag ville man att jag skulle laga köttfärssås och jag fick plocka fram min kokbok som jag hade med. Jag försökte efter bästa förmåga få till det. Familjen hade nyligen varit i Italien och förväntade sig nog en liknande smaksensation som man upplevt där. Betyget jag fick var att det var en "svensk köttfärssås" och det tror jag inte var ett särskilt bra omdöme.
Jag fick dock fortsätta med mina försök och efter några veckor bedömdes det att jag nu kommit ner till Danmark åtminstone.
Innan jag åkte hem efter ett år fick jag höra att jag gjorde  "den bästa köttfärssåsen".
Där ser man, man skall inte ge upp.

6 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Övning ger färdighet, heter det ju. Jag tror fortfarande att du gör världens godaste köttfärssås.
Kram Anne-Lie

Mor Tuta sa...

Håller med, träning ger färdighet.
Bra jobbat.
Kram Birgit

Musikanta sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Musikanta sa...

Jag tog bort mitt inlägg eftersom jag upptäckte en felstavning. Men här kommer det i alla fall.

Det är rätt roligt. Sitter just nu med en Husmodern från 1946 och bläddrar i. Där finns ett recept på spagetti med köttfärs eller "med köttstuvning" som man kallar det - tillagad exakt på samma sätt som vanlig köttfärssås!

Alltså kände man till detta recept långt tidigare. Röran skulle t.o.m. kryddas med paprika! Mycket modernt eftersom jag tror att jag inte smakade färsk paprika förrän i början av 60-talet.

Intressant att höra om din vistelse i USA.
Kram från Ingrid

Märta sa...

Påminner mig om min tid som barnflicka. En dag låg en högrev i kylskåpet med uppmaningen att den skulle severas till middag. Ringde mormor o frågade vad gör jag med den. Det är nu 37 år sedan.
Ha en skön kväll!
Märta

Malys krok sa...

Det du her forteller viser at du har vært en uredd dame, og lært mye ved det! Til slutt fikk du jo den beste attest! Tusen takk for din hilsen!
-Margit-