tisdag 27 mars 2012

Kyrkor

Här kommer en liten vårhälsning från Skåne. Igår tog vi en biltur och tittade på tre av Skånes otaliga kyrkor. Hade jag varit kunnig i arkitekttur, kunde jag väl ha berättat när dessa kyrkor var byggda, men nu kan jag bara gissa vilken som är äldst och yngst.

 Billesholms kyrka. Till detta samhälle brukar vi annars bara åka för att serva bilen.
 Utanför denna kyrka passade vi på att dricka vårt kaffe. För att vara säker på att komma ihåg vad kyrkan hette, fick vi ta kort på namnskylten.

 Det är väl inte svårt att gissa att Hyllinge småkyrka är den yngsta av dessa. Lite märkligt namn kan man tycka.
Jag tycker nog att den vitputsade kyrkan är vackrast.

Idag blev det en tur till Lund för att besöka tandhygienist. Det är nästan det värsta jag vet, men idag gick det bra. Hon stod på avstånd och varken petade, ryckte eller skrapade.

3 kommentarer:

Mor Tuta sa...

Det var fina kyrkor ni passerade, men annorlunda namn kanske.
Tänker ofta på dej, hoppas du mår skapligt.
Kram Birgit

helene sa...

I Billesholms kyrka var vi på en konsert med Jazzin Jacks i höstas och den är riktigt vacker inuti och jag tycker den är lite speciell med sitt röda tegel. Tack för att du hade möjlighet att vara med i torsdags, det var en sådan fin stund med Thore o Birgitta även om det också var lite sorgligt att lägga ner något som har funnits så länge. Kram från Kerstin, Lasse o Evy

Anonym sa...

Risekatslösa, där är min pappa född.
Kram från Ewa P