söndag 28 september 2008

Kävlinge-ån

Igår morse började jag läsa en bok som jag lånat. Första kapitlet beskrev en frustrerad kvinnas dag. Urstressigt på jobbet och telefonen som ringde och gav besked om sjuka barn. Jag fick nästan hjärtklappning bara av att läsa det.
Då var det skönt att göra iordning lunchsmörgåsarna och åka iväg på en cachingrunda. Vi ställde bilen i Kävlinge och började vår promenad där. Det blir inte bara en geografisk runda utan ofta även en historisk. Vi såg Kävlinge gamla kyrka från 1157, vilket gör den till en av Sveriges få kyrkor som är äldre än 850 år.
Vi gick vidare och passerade Kävlinge Gästgivaregård precis som Linné gjorde den 6 juli 1749.
Nästa plats där vi skulle leta efter en cache låg vid Glacé-området. Jag trodde kanske att det var en glass fabrik, men det handlade om en sorts läderbearbetning (fabriken är nedlagd).



Så skulle vi ta oss fram till dagens sista cache. Vi såg inte promenadvägen utan banade oss fram genom snår och törnen, geggig mark och höga stättor. Men fram kom vi, dit där den svenska hären den 4 december 1676 tog sig över den frusna Kävlingeån, för att möta danskarna, som ville ta tillbaka Skåne.


Vi klarade av 7 cachar under dagen och min stegräknare visade 18490 steg.
Naturligtvis drack vi kaffet och njöt av höstsolen.

1 kommentar:

Marie sa...

Tycker du har blivit en riktig bra historieberättare - kanske en ny Herman L. Kram