måndag 12 januari 2009

Dagbok

För precis en månad sedan arbetade jag min sista arbetsdag före min pensionering. Eftersom det var dagen före Lucia hämtade jag traditionsenligt de beställda lussekatterna på vägen till jobbet.
Marianne och hennes vänner sjöng för oss och vi njöt av stämningen.
Under förmiddagen blev jag inkallad till akutmottagningen där en nydebuterad diabetiker behövde min kompetens. Det visade sig vara vår hjärt-lungräddningsdocka som blivit utklädd till pat. Allmänt skratt och glada arbetskamrater.
På eftermiddagen åkte vi till Norge för att fira födelsedagar och se på Nötknäpparen.
Man bedömde mig som en "sprek Pensionist" och det var också så jag kände mig. På måndagen en rejäl promenad utan problem och så åkte vi hem på tisdagen
Julförberedelser under några dagar och söndagen den 21 dec hade vi vänner på lunch. På kvällen frös jag lite och hade lite feber. Är det influensa på gång?
Vi firade fina juldagar med Marie och Svenn.
Jag mådde bra förutom lite feber som dock kunde hållas tillbaka med Alvedon och liknande.
Till nyår kom sedan Anders med familj och vi njöt av dagarna tillsammans. Kanske var jag lite tröttare än vanligt.
När barnen sedan åkte hem fortsatte vi som vanligt, tog en del promenader, men jag blev lite andfådd så vi gick långsammare än vi brukar.
På trettondagen var det julfest i kyrkan med både allvar och lek. Rune och jag introducerade vår tankeläsningslek till allmän munterhet.
På kvällen fortfarande lite feber, så jag sätter klockan på ringning för att ringa vårdcentralen direkt nästa morgon. Jag får tid hos min familjeläkare kl 09.30. Han misstänker först lunginflammmation och skickar mig på akut lungröntgen som dock inte visar något. Tar en hel del prover och jag får antibiotika.
På seneftermiddagen ringer doktorn som då fått svar på prover. Rejält förhöjda vita blodkroppar. Remiss i handen och resa till Lund. Inläggning direkt och många stora frågetecken i mitt huvud.
Här har jag nu tagits omhand fantastiskt väl.
Jag är nästan hela tiden kopplad till dropp av olika slag: Ringer-acetat, NaCl, plasma, trombocyter, blod och cytostatika.
Tabletter i form av Prednisolon, Allopurinol, Cyklokapron och K-vitamin.
När läkarna här förklarar vad som händer och vad som skall göras har jag mycket svårt att ta till mig att det är jag som är patient den här gången.
Man väntar nu på ytterligare provsvar för att kunna gå vidare med behandlingen.
Jag tänker inte vara en siffra i statistiken utan jag är Eva med mina speciella förutsättningar.
Jag är oändligt tacksam för min familj. Först och främst Rune men också våra underbara barn, Marie som redan är här och Anders som kommer imorgon.
Till er alla som orkat läsa detta skickar jag en stor kram och ber om era förböner och alla goda tankar.

13 kommentarer:

Maya sa...

Eva vännen!
Alla mina tankar går till dig!! Och make plus barn.
Detta ska gå bra, vi är många som tänker på dig på jobbet ska du veta!
Kram Maya

Laxå Metodistförsamling sa...

Hej Eva!

Det tog mitt hjärta hårt att höra att du är sjuk. Mina tankar går till dig och mina böner går till Gud. Han ska omsluta dig på alla sidor.

Kram Ewa P

Rune Lundblad sa...

Fint älskade Eva. Jag älskar dig!

Marie sa...

Älskade mamma. Kramar.

Anders Lundblad sa...

Kjære Eva! Jeg og barna skulle også gjerne kommet, men vi tar det en annen gang.Vi er så stolte av deg og glade i deg.Vi føler så med deg. Mamma og pappa og Gunn E. hilser så mye og.Vi får være hos deg i tankene og våre bønner! Kramisar Irene

Celia sa...

Nu tar du och vi andra Jesus i handen och går igenom detta tills du blir frisk igen. Han är den störste läkaren!
Böner och kärlek från oss alla!

Celia sa...

I går bad hela den kristna skolföreningen, Ny Generation, för ditt helande, på Per Brahegymnasiet i Jönköping, hälsar Jonathan!

Gunnar Lindhe sa...

Hej Eva!

Roligt att läsa din blogg, men tråkigt att höra att du är sjuk!

Vi ber för dig och din familj, och att du skall bli frisk och orka med behandling och jobbiga stunder.

Gud får bära dig, då kommer du framåt men inte av dig själv eller egen kraft.

Vi uppskattar er, kramar Gunnar o Annelie (Lindhe)

Vita hjärtan sa...

Hej Eva!

Tack för att du delar med dig hur du insjuknade och vad som händer. Jag hade tusen tankar och frågor....Yrkesskada förstås ;-) du vet ju hur det är....! Skönt att du har Rune och Marie hos dig och Anders på väg.

En av mina bloggvänner jobbar tydligen på en hematologavdelning och hon skrev att det är en tuff behandling, men nästan alla blir helt friska! Jag ber för dig och är viss om att vi är många som gör det.

Kramar Annemari

Sara sa...

Det känns så tryggt att veta att du inte sitter ensam i vagnen på berg-och dalbanan, att Gud är med dig hela åkturen. Det känns så tryggt att veta att Han sitter på din sängkant nu, när du sover, och håller dig i handen. <3

Jessica sa...

Eva Gumman!

Alla mina tankar går till dig och din familj. Jag blev så ledsen när jag läste att du blivit sjuk. Du skulle ju njuta av ditt pensionärsliv.
Hoppas allt blir bättre snart och många kramar på dig. /Jessica

Margit sa...

Älskade Eva!
Nu är vi hos Annika.Tänk att det är 45 år sedan hon föddes.Stefan har hjälpt mig att kunna skriva till dig.. Vi har Dig ständigt i tankarna, och önskar att Du snart blir frisk igen, så att Ni kan komma och "casha" hos oss.Vi hade ingen gudstjänst i söndags,men på söndag predikar Bo Rudolfsson hos oss.Då kan vi hälsa från Er och naturligtvis be för Dig.Hälsa de Dina!
Kram Margit

Madde! sa...

Hej Eva!
Har fått höra vad som har hänt. Detta kommer att gå bra. Vi tänker alla på dig. Jag har inte "bloggat" förut men det verkar vara en rolig grej. Har varit inne och läst lite grand på din sida, tänkte att jag skulle läsa lite mer när jag kommer hem för att se om jag hittar något annat skoj om Eslöv : )Kram Madeleine.
PS: Sänder med en kram från Gerd som aldrig har bloggat, men det ska vi lära henne!