lördag 1 maj 2010

1:a maj

" Idag är det första maj ".
Den bästa helgdagen på året tyckte jag när jag var liten. Inte för vad som firades, för det hade jag nog ingen uppfattning om, utan för att min pappa var ledig. Eftersom han var pastor var ju alla andra helgdagar fullbokade med gudstjänster, men första maj kunde vi vara som en vanlig familj och göra utflykter i vårsolen. Vi bodde i Fagersta och hade ingen bil, men tillsammans med goda vänner som hade det lite bättre ekonomiskt ställt än vi, kunde vi följa med i deras bil. En gång tror jag att vi åkte till Furuviksparken utanför Gävle och lyssnade på Jussi Björling. Det var säkert vackert.
Min pappa ordnade gärna så att "stora sångare" kunde komma till Metodistkyrkan och ha "möte-konsert". En gång var Einar Ekberg där. Jag kommer ihåg att han stod i prediksstolen i skjortärmarna och sjöng för en absolut fullsatt kyrka.
En annan gång var Lapp-Lisa på besök. Det jag minns bäst är, att före mötet satt hon i sin bil bakom kyrkan, kanske för att vila sig lite. Jag kunde se ner i bilen från vårt fönster på andra våningen. Det enda jag kunde se var hennes knäppta händer i knät. Det måste ha ingett mig en bild av trygghet och förtröstan, som etsat sig fast i mitt minne, så att jag när som helst fortfarande kan se det framför mig.
Ja, det var några minnesbilder som dök upp så här på första maj.

5 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Önskar er en skön 1:a Maj.
Kram Anne-Lie

Musikanta sa...

Nej, har man tjänst i kyrkan har man inga lediga helger! Hade gärna hört Einar Ekberg sjung live, har hört honom på skiva och han har en underbar röst. Däremot har jag ackompanjerat Artur Eriksson vid ett tillfälle - en härlig upplevelse. Han var mycket trevlig och glad.

Lapplisas Barnatro är ständigt aktuell - alltid lika populär att sjunga på de älderboende jag är på ibland och spelar.

Ha en skön fortsatt helg och kramar/M

helene sa...

Det är härligt att tänka tillbaka på sin barndom med glädje och tacksamhet.
kram på er båda två från Kerstin

Malys krok sa...

Lapp-lisa husker jeg godt, med "Barnetro" på Ønkekonserten her i Norge! Så bra at dere kan ta turer, til tross for det som forestår1 Ikke lett å gå og vente... Du skal vite at dere er i mine tanker og bønner! Tusen takk for din hilsen! Jeg har ikke hatt tid til så mye bloggbesøk i det siste. Ha det godt og hils din mann! -Margit-

Bloggblad sa...

Lapp-Lisa kom ofta till oss på Frälsis och uppträdde på 50-talet. Jag fick hålla hennes tjocka bok och bläddra om jag var försiktig!

Mamma och hon var mycket goda vänner sen ungdomen så de fortsatte att umgås långt efter att mor och far lämnad FA. Men... jag tyckte aldrig att hon sjöng bra, så jag förstod aldrig hennes storhet... (sssshhh, säg det inte till nån!)