måndag 9 maj 2011

Trombocyter

Vet ni hur mycket trombocyter man skall ha och vet ni vad de gör för nytta? Detta fick jag helt klart för mig idag. Har sedan 2 dagar tillbaka upptäckt en massa småblödningar under huden, och har jag stött emot något det  allra minsta har jag fått ett stort blåmärke.
Jag tog prover i morse och kl 14.00 ringde doktorn och sa att mina trombocyter var 8. Normalvärdet är mellan 165 och 387 (i en enhet som jag inte vet vad den heter).
Det var bara att åka direkt in till Lund och få en påse trombocyter, tog bara en ½ timme. Förmodligen kommer det att krävas en påse till på torsdag eller fredag.
Jag har inte heller några vita blodkroppar för tillfället så det gäller att passa sig för förkylda människor.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Nej du Eva, sånt där är jag dålig på. Skriver mycket om såna saker men har liten koll på värden och nytta.
Skönt att du får vara hemma lite nu också och så mysigt att "Lunds studentkår-grabbar" kom och sjöng för er. Kan tänka mig att känslan var speciell..:) Många tankar går till dig!
Kram Maya

Skaparglädje sa...

Usch,vad kämpigt.
En stor Vårkram!

Celia sa...

Tänk vad mycket man inte vet. Skönt egentligen. Ber att dina värden snart är helt normala! Kramar

helene sa...

Nej jag visste inte hur många man "skulle" ha men visste att man kan få blåmärken om man har för lite. Låter väldigt enkelt det där att åka in och få en påse, låter nästan som om man går in på ett kondis och köper en påse wienerbröd men antar att det är lite besvärligare. Akta dig får förkylda människor, de har en förmåga att vilja dela med sig. Många kramar från Kerstin o Lasse

Margit sa...

HejEva!
Tur att det inte smittar via mail, för jag har hostat nästa hela natten. "Vatteniläggningen" på Söne igår förvärrade min förkylning.I blomkrukan i fönstret ser jag en liten gerberaknopp resa sig + 2 nya blad.En hälsning till Dig.Hoppas de vita blodkropparna skyndar på så Du kan träffa vänner.Kram Margit

Anonym sa...

Hej Eva, jag volontärjobbar på en stiftelse som är i akut behov av en diabetessjuksköterska till vårt läger för ungdomar med diabetes en vecka i sommar.
Det vore toppen om du hörde av dig snarast!
ring 08 6605096
och fråga efter Elisabet eller Anita.
Hoppas vi hörs snart!

Mor Tuta sa...

Inga bra värden, men hoppas det bättrar på sej när du fått påfyllnad.
Tänker på er.
Kram Birgit

Märta sa...

Hoppas att dina värden snart är ok igen!
Tänker på dig!
Kram! Märta

Anonym sa...

Jättesen kommentar men jaja!
Trombocyterna, eller blodplättar, gör så att blodet koaguleras. Har man för lite, som du hade, blir blödningar vid ev skada svåra att stoppa. Har man för mycket blir risken för blodpropp större.
Jag har en inflammationssjukdom och har ofta 600-800.. Du kan få av mig! ;)