onsdag 2 november 2011

Morsan på Malmskillnadsgatan

Igår kväll  åkte vi till kyrkan på Limhamn. Ville så gärna höra kvinnan som skulle tala, så jag tog på peruken och lite rött på kinderna och då såg jag skaplig ut, så att vi kunde åka. Annars är jag lite blek och trött, men det blir bättre !!
Vi lyssnade på Elise Lindkvist från S:ta Clara kyrka i Stockholm. Hon hade en fantastisk historia att berätta. Hennes liv från 5 år fram till dess hon var 59 år var ett stort elände. Började med sexuella övergrepp, fortsatte med prostitution, misshandel och missbruk av olika slag.
Hon hamnade till slut på Mösseberg för avgiftning, men var naturligvis en otroligt skadad människa. Vid ett tillfälle fick hon höra några som sjöng en sång om Jesus, och hon undrade vad det var för en snubbe de sjöng om, men plötsligt var det som att hon lyftes från stolen och gick fram till en man och sa : "be för mig". Där började hennes liv förvandlas.
Nu är hon snart 76 år och går på plattan i Stockholm och områdena däromkring varje förmiddag och ger kaffe och smörgås till de hemlösa och prostituerade.
Varje fredagnatt finns hon på Malmskillnadsgatan och delar ut mat, halsdukar och vantar till flickorna där. Hon kallas för morsan av dem och man kunde förstå av hennes berättelse att hon verkligen var en klippa för dessa flickor.
Har du möjlighet att höra henne någon gång rekommenderar jag det verkligen.

4 kommentarer:

Margit sa...

Hej! Hon har varit i Laxå på kvinnofrukost för 3 el 4 år sedan. Hon är helt underbar.Vi har hälsat på henne i Clara sen dess.

Hoppas din behandling går framåt. Kram från oss.

Bloggblad sa...

Jag har hört talas om henne.

Roligt att du orkar hålla igång lite lagom!

Anders Lundblad sa...

Fantastiskt vittnesbörd - i ord och handling. Tänk vad Jesus kan göra!

Anonym sa...

Hon verkar vara en fantastisk kvinna. Hon var med i Hemliga miljonären och fick nåt bidrag för sin verksamhet. Ska absolut hålla utkik efter hennes föreläsningar.

Kram Maya