lördag 14 april 2012

Gamla grejer

Idag tänkte jag rensa lite bland alla mina gamla "Allt om Mat" tidningar. När jag började bläddra bland dem fann jag det allra första numret som gavs ut i oktober 1970. Så hade jag också i stort sett hela årgångar från -71, -72 och -73. Alla dessa tidningar var mycket vällästa och jag kommer ihåg hur mycket jag bläddrat i dem. Jag klarade faktiskt inte av att slänga dem. En del nyare enstaka nummer från senare år gick lättare att göra sig av med.
 På tal om gamla grejer. I källaren hittade vi min flamskvävnadsram, som inte använts på minst 35 år. Den är nog fortfarande funktionsduglig, men jag tvivlar på att jag kommer att väva något mera i den. Där låg också två små vepor som jag gjorde när jag gick en kurs. Dels en för att testa olika tekniker och en enligt ett gammalt skånskt mönster. Om jag nu bara kan få till kanterna kan nog dessa bli fina mattor i ett dockskåp.
 Vi har också hunnit med att dricka kaffe vid hamnen i Ålabodarna och titta på båtägarna, som ivrigt väntade på att få båtarna i sjön.

4 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Man blir så hungrig när man tittar i mattidningar. Hittade du något spännande recept du ska provlaga någon dag. Skönt att höra att du är piggare.
Kram!

Margit sa...

Hej! Vilka härliga flamskvävnader du hittade.De skulle göra sig bra på väggen också.
Jag hittade två nya Gerberaknoppar i dag. Det är också spännande. Bild kommer så småningom.
Kram

helene sa...

Så kul att titta i gamla tidningar. Vi köpte och sparade också på många årgångar men jag tog ett ryck för något år sedan och slängde massor av tidningar. Har dock sparat några med recept som jag fortfarande använder inför julen. Det bästa när man skall slänga är att inte titta i vad som finns, annars blir man lätt fast. Ser skönt men lite kallt ut vid hamnen men våren skall väl ändå vara på väg. Kram till er båda från Kerstin o Lasse

Bloggblad sa...

Ganska oroligt när det går fram och tillbaka så snabbt. Men det är skönt att du har familj som stöttar och finns där.

Jag brukar tycka att jag har lätt för att slänga - men det gäller sånt som jag inte är fäst vid... och som inte kan vara bra att ha... Gamla tidningar har jag dock slängt skoningslöst. Det är värre med tyger... garner... skinn...