måndag 1 mars 2010

El Camino

En dröm jag haft länge är att kunna göra en pilgrimsvandring på El Camino till Santiago de Compostela. Vissa drömmar kanske aldrig går i uppfyllelse, men att fantisera är tillåtet.
Idag var jag på biblioteket och hämtade en bok jag beställt, som handlar om en sådan vandring.

Det skall bli kul att läsa den, men först skall jag läsa ut boken jag fick i födelsedagspresent. Lasse Berghagen har sagt att det är den roligaste bok han läst. Nu vet jag inte om han är känd som litteraturkritiker precis, men boken har börjat bra. Den heter " Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann". Han gav sig också ut på en vandring.

När jag drog fram ett nytt blad på almanackan idag visade den en bild med krokus. Nu när snön nästan är helt borta på vår gård ser vi lökväxterna sticka upp.
DET BLIR VÅR I ÅR OCKSÅ !!!!

3 kommentarer:

Malys krok sa...

Å så deilig det høres ut når du sier at det begynner å spire og gro hos deg! Vi må nok vente enda en god stund på det her.
Kjenner et par som har gått denne pilgrimsvandringen, over flere somrer. Håper du en gang får drømmen din oppfylt! Imens er det jo, som du sier, lov å drømme. Og å lese om andres erfaringer med dette. Lykke til med boken!
-Margit-

Musikanta sa...

Så avundsjuk jag är på er som bor där nere i söder - här finns inte en tillstymmelse till några vårtecken, bara snö, snö, snö...

Min vän komministern, som jag jobbar mycket ihop med, har gått denna vandring flera gånger. Jag tror det är tretton mil. Hans dröm är att gå hela sträckan - åttio mil!!! Och han är över femtio...

Man få nog vara i mycket god kondition både fysiskt och psykiskt för att orka eftersom det är mycket omväxlande terräng. Min vän hade dessutom en packning på 12-13 kg att bära på...

Sen tror jag att det är många ungdomar som går denna pilgrimsvandring och de har ju i allmänhet ett annat tempo än vi äldre. MM vill också gå denna pilgrimsvandring, men det får han göra utan mig, i så fall:-)

Men det är säkert spännande att LÄSA om det.

Evatina-beth sa...

Musikanta: Den dam jag läser om var 65 år då hon gick sin vandring. Jag tror ca 80 mil på 40 dagar.Hon hade inte sällskap utan gick helt själv. Starkt gjort. Jag är nog lite för ängslig att ge mig ut på något liknande och skulle inte göra det utan min man. Men som sagt,kul att läsa om andra som vågar.