onsdag 29 september 2010

Bakdag

När vi var i Östergötland besökte jag Björka vävstuga. Fantastiskt ställe med mycket vackra vävalster. Dukar, gardiner och handdukar i olika mönster och färger. Jag hade kunnat tänka mig att köpa hur mycket som helst, men eftersom mina skåp är fulla nöjde jag mig med att titta.
När jag var på gudstjänst dagen efter talade prästen om att akta sig för habegäret och då kände jag mig kanska tillfreds med att ha avstått från att köpa, hur vackra sakerna än var. Jag kanske kommer dit en annan gång och då kommer jag säkert att falla för frestelsen.
Vi drack kaffe i deras kaffestuga och åt jättegoda bullar, som kalldes "vridna pojkar från Åby".
Den här veckan är det cytostatikabehandling och i samband med det äter jag också cortison. Då blir det lite sämre med sömnen, men också lite mer arbetslust på dagen. Då passades det bra att försöka baka några liknande bullar. Jag hade ju ingen recept så vi får se hur det smakar.
Det blev också "Rimbobullar" som skall ha lite glasyr på innan de serveras.
Jag fick två äggvitor över och kom ihåg ett gammalt recept på något som kallades "herrgårdskakor"
så då fick det bli sådana också.
Nu skall vi dricka kaffe och provsmaka.

3 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Ojoj...du har haft storbak ser jag. Min mamma brukar baka sådana bullar, hon kallar dem "gossar". Hoppas fikat smakade bra.
Kram Anne-Lie

Tigris Predikantan sa...

Tråkigt att det blev som det blev. Du har annars en otrolig förmåga att hålla igång så man skulle tro du var betydligt yngre!
Frestar mig med dina skapelser!
:)

Bloggblad sa...

Då har du varit ganska nära mig... jag har aldrig hört talas om pojkarna från Åby fast det bara ligger två stenkast härifrån.