onsdag 15 september 2010

Garderobstädning

När jag träffar min dotter brukar hon förse mig med en kasse kläder, som hon anser sig kunna vara utan, och som jag kanske kan använda istället. Idag var jag då tvungen att röja i garderoben för att få plats med det "nya". Lite omfördelning av grejerna och en kasse till Myrorna.

Läste i tidningen igår om ett äldre par i Lomma, som behövde hjälp av hemtjänsten för att värma sin mat i mikrovågsugnen. En gång per dag kom en person och värmde 2 portioner i mikron. Räkningen för detta blev 2424 kr i månaden. Enl en "projektledare" på socialförvaltningen baseras avgiften på inkomsten. Enl min åsikt måste väl avgiften i alla fall först och främst baseras på vilken uppgift som skall utföras. Man kan ju inte ta hur mycket betalt som helst för en liten hjälp bara för att pensionen är hög.

7 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Det låter ju inte klokt att betala så mycket för att få maten värmd.
Visst är det roligt att få nya kläder även om de är begagnade.
Kram Anne-Lie

Mor Tuta sa...

Nej, det verkar inte klokt att behöva betala så mycket för sååå lite.
Vad bra att kunna få ärva lite kläder, inte illa.
Ha det gott
Kram Birgit

Marie sa...

Kul att kläderna kommer till användning...kul att mor och dotter har samma storlek, praktiskt.

Och vad det gäller priset för att få maten uppvärmd...oförskämt helt enkelt.

Skaparglädje sa...

Hej igen!
Nej, vi åker inte till jubileet i Laxå i oktober. Men vi ska försöka vara med på Kicki´s begravning.
Kram Anne-Lie

Black Iris sa...

Vilken liten goding du fått träffa. Ja jag menar lilla Clara.
Jag har också städat i mina garderober nyligen men jag är så himmelens rädd om allt så jag har lagt det i lådor. Det kan ju vara bra att ha till pyssel nån gång.
Man blir mer och mer rädd för att hamna i det här med att behöva hjälp. Man får bara hoppas att den ene i familjen klarar det som inte den andre gör så man kan hjälpas åt.

Kram Maidi

Musikanta sa...

Jag tänkte börja städa i mina garderober med att ta ut alla kläder och hänga på min klädställning på innergården. Men regnet har satt stopp för den tanken - så det har blivit datorn i stället.

Ja, jag har jobbat också, haft två begravningar den här veckan. Till den senaste idag har jag övat minst fem timmar eftersom jag skulle ackompanjera två svåra stycken till en flöljtist. Det gick bra som väl var, övning ger färdighet som bekant!
Många kramar från Ingrid

Musikanta sa...

Jag glömde skriva att jag tycker det är upprörande att ta så mycket betalt för så lite. Varför straffa människor, som kanske har sparat och gnetat i hela sitt liv för att få lite trygghet på ålderns höst. Det är stöld!
Kram igen!