måndag 27 september 2010

Betaniasystrar

För cirka 46 år sedan började dessa förväntansfulla elever sin sjuksköterskeutbildning. Vi läste och praktiserade i 3 år.

Och så en dag  invigdes vi till sjuksköterskor i Trefaldighetskyrkan i Stockholm. Rektor Nanny höll tal till oss och vi var så fina i våra frackar.
När vi arbetat inom sjukvården i 25 år fick vi våra guldkors. Då vi gick elever skojade vi om guldkors- tanterna och nu var vi själva där.
Att på nytt få mötas och prata minnen och tycka att livet gått så fort. Det var ju nyss vi stod där för att börja var utbildning och nu sitter vi här som pensionärer och hoppas att vi har kunnat göra någon nytta i samhället, som barnmorska, barnsjuksköterska och diabetessjuksköterska.
Vi hade en verkligt härlig helg (våra män var också med, men får ej vara med på bilderna den här gången)

9 kommentarer:

Malys krok sa...

Jeg er ganske sikker på at dere gjorde alt dere kunne for deres pasienter! Måtte være veldig koselig å møtes på denne måten! Fint å se de unge, lovende på det første bildet!
Takk for din hilsen! -Margit-

Bloggblad sa...

Ni ser ju helt exotiska ut! Och då är 46 år inte så våldsamt länge sen, då började jag i realskolan (och såg ut som en liten tant med rejäla skor, nylonstrumpor och liten väska...)

Skaparglädje sa...

Vad roligt att ni fortfarande håller kontakten efter så många år.
Ni verkar ha det trevligt tillsammans.
Kram Anne-Lie

Tigris Predikantan sa...

Tänk att ha minnen av tre viktiga delar av livet!
:)

Märta sa...

Roligt att hålla kontakt efter så många år. Förstår om ni har haft en härlig helg tillsammans.
Ha det så gott!
Märta

Tigris Predikantan sa...

Sv; ja, mina föräldrar skulle varit i nedre 70 års åldern ... tänk vad livet är oförutsägbart.
Tårta med de? Alla ggr, bara jag fick krama de än en gång!

Tigris Predikantan sa...

Har inte vetat, antar att du har ngn sorts cancer (usch säger jag!)? Synnerligen tråkigt men skönt att du verkar må bra.

Vita hjärtan sa...

Åh, vilka fina bilder!!! Tiden går ju så fort, jag har varit färdig sjuksköterska i 21 år redan...! Hoppas så småningom bli barnmorska och vårdlärare :)

Stor kram!
Annemari

Anonym sa...

Hej Eva!
När jag sökte på Betaniasystrar på Google, så fick jag upp ett foto Nanny bl.a.
Har sökt med ljus och lykta efter information om syster Rosa. Det var min gudmor och hon var visst ihop med Nanny.
Vore så intressant om du var där på den tiden som Rosa Sandberg också var där. Min biologiska mor arbetade på betania också.
Vänliga hälsningar Rose-Marie!
rosaed@telia.com