måndag 13 december 2010

Julfest


Igår var det julfest i kyrkan. Söndagsskolbarnen framförde ett Luciaspel.
Medan en allvarsam Lucia väntade på att högtidliga änglar skulle komma med ljus till hennes krona märktes en viss oro stjärngosseleden och en tomtenisse vilade en stund på altarrunden. (bilderna kan klickas större)
Alltså ett framförande med alla traditionella inslag.
Efter andakt i kyrkan blev det julbord med lika traditionella inslag. Det var knytkalas och vi skulle ha med oss kavring och ljust bröd till 60 personer. Eftersom jag alltid är orolig att maten inte skall räcka skickades Rune ut på morgonen för att köpa ytterligar någon limpa.
Vi fick sedan med oss 4,5 limpa hem som blev över !!

3 kommentarer:

Musikanta sa...

Så söta barnen är - och inte undra på om tomtenisse blev lite trött. De hade väl övat tidigare, kan jag tro...
Det blir ALLTID mat över, det lär jag mig heller aldrig...

Ser fram emot Mirrens rapport från Luciafirande på deras dagis. Lillmirren ville varken vara tomte, pepparkaksgubbe eller stjärngosse - han ville vara tiger! Få se hur det gick med det...

Skaparglädje sa...

Känner igen mig, alltid oroar man sig över om det ska räcka och så får man mycket över i stället. Man lär sig visst aldrig.
Kram!

Bloggblad sa...

Jag vet ju att det är gulligt och uppskattat och att de flesta barn bara älskar det, men som sagt - jag har fått en överdos efter mer än 25 år som arrangör...