tisdag 21 december 2010

Julmat

Idag har vi varit ute och handlat en del julmat. Inga stora mängder då vi kommer att vara ensamma över julen. Blev ändå ganska fullt i vårt lilla kylskåp.
Jag minns en jul, kanske 1957, vi bodde i Tranås, där pappa var pastor och vi levde på hans ganska låga lön.
Där hade vi också ett mycket litet kylskåp och ingen frys. Detta betydde ju att mamma hade bråda dagar sista dagarna före jul med maten som skulle lagas och allt bröd och alla kakor som skulle bakas, eftersom det var svårt att förvara och hålla färskt.
Speciellt jobbigt var det när pappa fick för sig att fernissa köksgolvet då nybakta kakor stod på brickor i köket. Alla kakor hade en svag smak av fernissa den julen.
Min bror gjorde lumpen i Eksjö och kom hem några dagar före jul. Han var alltid mycket matglad och satte sig alltid till bords med stor förtjusning. Han hade nog förväntat sig ett fyllt kylskåp och skafferi då han kom hem, men det var inte mycket som var färdigt ännu.
Hans kommentar då han öppnade kylskåpet minns jag väl.
 "Skall detta vara jul? Det liknar mer fastan!"

7 kommentarer:

Vita hjärtan sa...

Oj, ja som fastan liknar nog inte många kylskåp dagarna före jul nuförtiden :)

Blir inte så välfyllt hemma hos mig före jul i alla fall. Vi har knytkalas hos syrran på julafton, så jag ska ta med mig blomkålsgratäng, köttfärs-frestelse och ägghalvor, resten kommer från Per, mamma o pappa och syrran med familj. Perfekt tycker jag :) Men sedan tar vi med oss alla rester till Laxå på juldagen, så då blir det nog överfullt!

Kraaam Annemari

Celia sa...

Och fasta det var ju inte alls hans grej. Hahaha!

Tigris Predikantan sa...

Ha,ha ... får man fråga om han har ett dubbelt välfyllt kylskåp nu?
;)

Skaparglädje sa...

Vi har ju stort hushåll så mitt kylskåp är välfyllt, har en extra kyl i vävstugan får använda den också till att stapla alla mjölkartonger i, för de tar plats.
God Jul kram från mig!

Margit sa...

För ovanlighetens skull är vårt kylskåp redan ganska fullt.Men vi har ju en källare att ta till när barn och barnbarn kom mer.Nu är Märta här och fullt ett par kakburkar och dessutom bakat limpor.(tradition).Njut av julmusik,pussel,gudstjänster.korsord,böckerm.m.Det ska vi göra när julen är över.
Julkramar Lars och Margit

Mor Tuta sa...

Vi har det allt bra nu som kan fylla våra förråd.
Önskar er en God och Fridfull jul.
Kram Birgit

Black Iris sa...

Jag kommer ihåg liknande saker från min barndom. Mamma sprang ut och in och hade viss mat ute men den fick ju inte frysa.
God fortsättning nu och nu ser vi fram emot våren..

Kram Maidi