fredag 30 juli 2010

Stockholmsresa







Så är vi hemma igen efter en liten tur till Stockholm. Vi hade funderat på om vi skulle ta tåget, men eftersom det antingen är snökaos, åsknedslag eller solkurvor som försenar tågen nu för tiden, blev det bilen som vanligt.
Det gjorde att vi som första anhalt kunde stanna till i Gnesta och träffa ungdomsvänner, som vi nog inte sett på 35 år. Endast haft kontakt med genom julkorten, där man följt familjens tillväxt under åren och sedan också märkt hur barnen flyttat hemifrån. Det var i alla fall väldigt kul att ses och vi bjöds på en härlig lunch. Sedan blev det en liten promenad för att leta efter en cache i närheten. Herrarna klättrade upp på en höjd och damerna stod därnere och ropade: var försiktiga!
Nästa dag besökte vi Runes bror och svägerska i deras nya lägenhet, som vi inte sett tidigare. Den ligger i Hammarby Sjöstad och där skulle jag mycket väl kunna tänka mig att bo. Utsikt från balkongen mot infarten till Stockholm, och en ständig ström av båtar. Fram på kvällen passerade ett antal luftballonger strax utanför. Här fick vi också en mycket god middag.
Vi bodde hos Runes mamma, snart 92 år. Vi gick ut och tog en promenad och hon klarar sig bra, med tanke på åldern.
Stockholm var fullt av turister, som tittade på sina kartor och följde sina reseledares paraplyer.

5 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Ser ut som ni haft fint väder under er Stockholmsresa. Kan tänka mig att det var gott om turister där.
Kram Anne-Lie

Marie sa...

Härlig tur..och även om man inte åker tåg så kan man ju dricka sockerdricka som sprudlar i pappersbägare...Kram

Black Iris sa...

Härligt med små turer då man får träffa gamla bekanta.
Stockholm har jag bara varit i 1 gång. Det är mycket i Sverige jag skulle vilja se mer utav.

Kram Maidi

Bloggblad sa...

Jag skulle också vilja bo så att jag såg vatten och båtar... nu får jag masa mig ner till Göta kanal, 3 km. Eller åka ut till vår båt i Stegeborg, 2 mil.

Jag och mina kompisar hade också två fina dagar i Sthlm i början av veckan.

Söta barn i barnkören - jag nästan längtar lite efter den barnkör jag hade i kyrkan i 10 år.

Evatina-beth sa...

Black Iris: Det finns verkligen mycket kvar att se i Sverige. Jag skulle gärna se mer av Jämtland
t ex.
Bloggblad: Visst är det mysigt i Stockholm! Nästa vecka är det segeltävlingar här i Borstahusen, då blir det många båtar att titta på.