tisdag 16 februari 2010

Kristallen den fina

Jag har några ljusmanschetter med små kristallhängen på. När solen lyser på dem glittrar de i alla regnbågens färger. Jag tycker att ordet "kristall" är vackert och ger signaler om färg och ljus. Men jag kan berätta att det finns några andra kristaller, som nog, om de håller sig på plats och utför sin uppgift är bra och viktiga, men ibland tycks de vilja göra revolution och flytta på sig för att åstadkomma någon förändring.
Och då blir det inte kul!!
Dessa kristaller sitter i innerörat och när de hamnar i fel läge blir man yr !! Detta hände mig i slutet av förra veckan och allt snurrade runt. Jag uppsökte läkare, främst för att få besked om att det var just detta som hänt. Doktorn höll med mig, undersökte mig lite lätt, gav mig ett träningsprogram och 100 åksjuketabletter. Han sa att det kan sitta i några veckor, men nu är jag redan bra!!
Känner ingen yrsel längre så igår kväll åkte vi till Bjuv, där det pågår en kulturvecka. Vi lyssnade på en grupp glada skånska herrar, som spelade och sjöng gospelsånger, främst typ Southern Gospel. Gruppen kallar sig Gospel Stompers. En lyckad kväll !!

8 kommentarer:

Musikanta sa...

Så bra att få veta att det är sådana kristaller som kan förorsaka yrsel. Annars tror man väl att det kan vara något väldigt farligt om man plötsligt blir yr i huvudet. Det var ju bra att du åkte till doktorn i alla fall och fick reda på vad det rörde sig om.

Jag vet ju att sjösjuka beror på att balanssinnet i örat rubbas - det var väl därför du fick åksjuketabletter.

Skönt att det gick över så fort så du kunde åka till Bjuv och "roa" dig...

UllaMona sa...

Hej hittade. dig via turtlan, du hittar beskrivning på OS mössan på min blogg.
Tittar gärna in till dig igen.

Maya sa...

Huu så läskigt med yrsel men skönt att det "bara" var det. Har helt missat gospel i bjuv...

Margit sa...

Hej!
Jag känner med Dig.Skönt att det gick över så fort.Hjälper verkligen åksjuketabletter? Då skulle jag nog somna.
Kram Margit

Maya sa...

Eva, nu har jag lagt in foto på min blogg..:) Det är ganska länge sen jag klippte mig, 4 december..:) men det är klart, vi träffas ju inte så hur ska du veta det. Ha det gott.

Malys krok sa...

Takk for din hilsen. Leit å høre om¨plagene dine, men godt at det gikk fort over. Slikt er jo ubehagelig å gå med! Har hørt om dette med reisesyketabletter for dette.
Skjønner ikke hvorfor bloggen din er kommet bort på lisra mi, skal legge deg inn på nytt nå. Ha det godt! KLem fra Margit.

Bloggblad sa...

En gång fick jag sån där hemsk karusellyrsel, men det berodde på stress och spänningar. Nu är jag uppmärksam på när det blir stramt i nackmusklerna. Yrsel är gräsligt!

Jag har förresten liknande kristallmanschetter i gömmorna. Ärvde av mamma.

Maya sa...

Eva. Vi ska fira Carola, som fyller 50 år. Det är middag som gäller den 29 mars kl 19. Akropolis. Maila mig om Du vill komma med så skriver jag upp dig på listan! mayah@telia.com
Kram