torsdag 18 februari 2010

Torsdag


Ur led är tiden. Jag har en kaktus som blommar nu, fast jag trodde att det var en november-kaktus. Men det gör inget.
Vi har just tagit en promenad. Vi har gått i Singapore-takt, vilket betyder drygt 6 km/tim. Singapore är den stad i världen där folk går fortast. I Blantyre (Malawi) däremot går man långsammast, cirka 2 km/tim. "Småspringande och jäkt är lågstatus i Malawi, ungefär som rökning och fetma i Norden." Detta enligt en undersökning av Richard Wiseman.
Jag tycker att det är skönt att dra på lite när jag är ute.
Nu skall jag laga mat. Idag blir det fisk. En kock på TV tyckte att det ibland kan vara svårt att få tag på "politiskt korrekt fisk". Festligt uttryckt tyckte jag. Jag undrar om Hajmal hör till dessa? Det är i alla fall vad vi skall äta.

3 kommentarer:

Malys krok sa...

Så fin kaktusen ser ut! Om den heter november betyr jo ikke noe, hovedsaken er at den blomstrer så fint! Jeg syns og det er deilig å gå i det du kaller Singapore-takt, men har vært til behandling i dag og der fikk jeg høre at jeg måtte ta det litt roligere, så nå blir det vel bare Malawi-takt, eller kanskje midt i mellom. He he... Ha det bra!
-Margit-

Musikanta sa...

Det har varit dåligt med promenader för min del på sistone. Men idag har jag varit tvungen att skotta snö, så lite motion har jag fått i alla fall...

Vad för sorts fisk är "hajmal"? Den kanske heter något annat också. Verkar spännande. MM är vegetarian så det blir mest fiskpinnar när jag är ensam :-)

Bloggblad sa...

Det visste jag inte - att jag (också) går i Singaporetakt! Man lär sig mycket av att blogga.