torsdag 10 mars 2011

Räkomelett

Igår kväll tittade jag på Sveriges Mästerkock. Man tävlade om att göra den bästa räkomeletten.
Mina minnen av räkomeletter börjar i Tranås, där min kompis under tonåren Carin, ofta bad sin mamma göra en sådan till oss. Det blev en läcker ugnsomelett med mycket räkor, som vi åt vid köksbordet.
Mitt starkaste minne är dock  mitt eget första försök.
Jag var sexton år och på besök hos min bror Rolf  22 år gammal. Han var nytillträdd pastor i Metodistförsamlingen i Ankarsrum.
På lördagskvällen föreslog han att jag skulle göra en räkomelett. Jag protesterade och sa att jag aldrig gjort detta, och inte hade en aning om hur det skulle göras.
Han hade en fantastisk övertalningsförmåga, och som lillasyster hade jag inte mycket att sätta emot.
Vi hade inga räkor hemma, men det var inget problem. Iväg till någon församlingsmedlem, som hade affär och de fick gå ner i den stängda butiken och hämta en burk räkor.
När vi kom hem fick Rolf tillsägelse att hålla sig i vardagsrummet och inte titta på när jag skulle göra mitt matlagningsförsök.
Det fanns nog en kokbok som jag tittade i och försökte sedan göra enligt konstens alla regler.
Först en räkstuvning och sedan i med omelettsmeten i pannan. Jag rörde om med en gaffel, för så stod det i boken. Jag tyckte att jag hörde något ljud och uppfattade en rörelse i ögonvrån,men såg ingen när jag tittade upp.
När den, enligt min mening mycket lyckade omeletten, var upphälld ropade jag på Rolf.
Han kommer ut i köket och ser kanska förundrad ut då han ser resultatet. Berättar att han smugit ut och tittat på mig, och uppfattat att jag stog och skrapade ur misslyckad smet ur pannan. Smög tillbaka in för att jag inte skulle upptäcka honom.
Vi åt och skrattade tillsammans.
Rolf dog för drygt 10 år sedan endast 60 år gammal.
Jag saknar honom!
1945
Jag och min bror 1953(?)
 Vid den här fotograferingen var Rolf irriterad över att mamma följde med. Han tyckte att vi kunde klarat detta själva.

4 kommentarer:

Bloggblad sa...

Så söta och tidstypiska!

Jag såg omeletterna igår, jag tycker inte att det är så lätt även om jag gjort många. Det kan hända att det fastnar... men jag har lärt mig att inte röra om, utan att skjuta in den från kanterna. Det lärde jag mig i skolköket och gör så fortfarande... fast jag har nog aldrig gjort med räkor, jag tar oftast champinjoner.

Musikanta sa...

Underbara bilder på er - så allvarliga och uppklädda inför fotograferingen som man var på den tiden!
Härligt det måste ha varit att ha haft en snäll storebror. Och tur att omeletten blev lyckad!

Ingrid som önskar dig en skön helg. Ska själv sjunga med i Sankt Annakören i Skällviks lilla vackra medeltidskyrka på söndag.
Kramar!

Mor Tuta sa...

Vilka fina kort.
Bra gjort att du fixade en omelett.
Bra tips till kvällsmat, kanske.
Ha en skön helg.
Kram Birgit

Evatina-beth sa...

Bloggblad:Bra med gamla knep, som fortfarande duger.
Musikanta:Inget slarv med fotograferingen då,till skillnad från idag när man tar hundratals kort. Lycka till med körsången!
Mor Tuta: Räkomelett passar bra till fredagsmyset.
Trevlig helg till er !!!