lördag 16 januari 2010

Brödrecept

Eftersom smakpanelen godkände brödet kommer receptet här. Om du har ICA´s almanacka finns det på september månad. Jag har inte kunnat hitta det på webben

Världens enklaste bröd:

1/4 pkt jäst
5 dl vatten
7-8 dl vetemjöl
1 tsk salt
Lös jästen i lite av vattnet, tillsätt sedan resten av vattnet (jag använde kallt vatten)
Tillsätt salt och mjöl och rör om till du har en lös deg. Den ska vara som trög gröt.
Låt jäsa 2-3 timmar, tills degen lyft till en bubblig massa. (Kan stå och jäsa någon extra timme utan problem). Sätt ugnen på 250 gr. Stjälp upp degen i en ugnssäker gryta på cirka 2,5 l klädd med bakplåtspapper. (Jag rörde inte i degen innan jag hällde upp den)
Sätt på locket och grädda i 45 minuter. Ta bort locket och grädda ytterligare 15 min. Stälp upp och låt svalna på galler.
Passar nog bäst nybakat till en god soppa.

3 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Jag har planerat att baka en dag nästa vecka, då ska jag prova det här receptet. Kram

Bloggblad sa...

Samma recept som jag lärde mig som ung - fast jag petade i degen efter 20 min... och lät jäsa upp igen, + efter utbakning, och sen gjorde jag baguetter som blev lite härligt sega.

Men, nu har jag slutat baka. Skriver sångtexter i stället... bröd går att köpa.

Musikanta sa...

Just nu går jag på LCHF-dieten vilket utesluter bröd helt - åtminstone vitt sådant. Men jag ska nog pröva ditt recept i alla fall...

Jag har lagt till dig till "Mina länkar". Hoppas att du inte har något emot det.
Kram/M