onsdag 13 januari 2010

medicin och bröd


Insändar-sidorna är fulla med inlägg från pensionärer som är besvikna på sin försämrade pension. Jag tänkte, att jag inte ska falla in i samma trall, utan försöka hitta något positivt.
Varje dag under ett helt år har jag ätit denna medicin (3 små tabletter) och eftersom kostnaden för en dagsdos är ca 600 kr så kan jag väl räkna in det som en del av min pension, eftersom jag med högkostnadsskyddet endast betalat för 3 dagar själv. Tack alltså alla ni som betalar er skatt och på så sätt sponsrar min medicin.

Dessutom kom mitt orange kuvert idag och det visar sig att jag faktiskt får drygt 100 kr mer i pension/månad än förra året. Tack Anders Borg! (eller vem man nu skall tacka). Nu säger vän av ordning förstås att man inte behöver tacka för det, som är en rättighet. Men jag tror inte någon mått dåligt av att tacka en extra gång.
Idag bakade jag en sorts matbröd efter ett recept som jag inte testat förut. Enkelt att baka. Jag återkommer ev med receptet då smakpanelen sagt sitt.

8 kommentarer:

Vita hjärtan sa...

Det är verkligen tur att högkostnadskort finns, både på vård och på medicin.

Jag har varit inlagd på sjukhuset vid flera tillfällen, och blivit tvungen att åka ambulans vid några tillfällen och jag brukar tänka på det som en slags skatteåterbäring, det går lättare att betala skatten då ;-)))

Än så länge har det nog gått jämnt upp, men det är klart jag önskar att jag i framtiden får betala in mer skatt än jag använder =))

Hoppas detsamma för din del!
Kraaam Annemari

Skaparglädje sa...

Hej Eva!
Stationsklockan som finns på min blogg är nytillverkad, finns att köpa på Rusta.
Kram

Margit sa...

Hej!
Är brödet lätt att baka vill jag ha receptet.
Lars har fått sitt pensiosbrev idag.Det blev 200 kr mindre. På det får vi Örebro läns högsta kommunalskatt.Jag har inte fått mitt bud än.Äter ju också medicin.
Hälsn. Margit

Marie sa...

Klart att man ska tacka, och det finns mycket att vara tacksam över små och stora saker.

Malys krok sa...

Takk for kommentaren! Tenkte også på det med klokker og tikk takk, som er borte nå, men valgte likevel å ta med dette verset.
Blir spennende å høre smaksresultatet på ditt brød.
Syns du er flink som takker for det du får av staten, mange bare klager...
Hilsen Margit.

Rune Lundblad sa...

Den var jättegod, perfekt till en varm och mustig soppa.

Anders Lundblad sa...

"en varm och mustig soppa"

Pappa, jag ser att du formulerar dig enligt mitt råd här.

Musikanta sa...

Jag har för mig att jag läste någonstans att man har sänkt skatten så att det inte blir någon större skillnad.
Kram/M